Ha grafikus, kisvállalkozó vagy marketingszakértő vagy, akkor fontos tudnod, hogy milyen papírt válassz marketing kiadványodhoz. Nem számít, hogy mit nyomtatsz, vagy milyen nagyszerű a grafika, ha nem a megfelelő alapanyagot választod.
Az alábbi cikk arról szól, hogy miért fontos a papír és mely papírtípusok a legmegfelelőbbek a különböző projektek nyomtatásához.
Miért fontos a papír?
Az ügyfelek egyenértékűvé teszik a marketing minőségét a termékeid és szolgáltatásaid minőségével, így a kiváló minőségű nyomtatási munka azt sugallja, hogy magas színvonalú üzleti tevékenységet kínálsz, amely magas színvonalú termékeket, szolgáltatásokat és ügyfélkiszolgálást jelent és ez befolyásolja a vásárlási döntéseket.
Egyszerű pszichológia. A tapintás érzékelés. Az, hogy egy adott papír milyen érzést kelt, igenis fontos. Egy papír minősége még a nyomtatás előtt is árulkodó: puha és fényes, vékony vagy erős, texturált vagy sima, a papír jellemzői pszichológiai hatással bírnak. Valójában még a vásárlást is ösztönözhetik.
Egy kísérlet bebizonyította, hogy azok az emberek, akik nehéz pohárból kapták a vizet, magasabb minőségű víznek gondolták, mint akik ugyanazt a vizet egy könnyebb, vékony pohárból itták.
Ez megerősíti azt az egyébként köztudott tényt, hogy az emberek pozitívan reagálnak a vastagabb, minőségi kiadványokra, mint a vékony, alacsonyabb minőségű papírból készültekre. Ez persze nem azt jelenti, hogy a hajtogatott prospektust kartonból kell készíteni, de a papír vastagságának növelése hitelességet és megbecsülést kölcsönözhet.
Hogyan jelöljük a papírvastagságot?
Grammsúllyal. Oké, de az mit is jelent pontosan? Biztosan tudjuk, hogy az irodai nyomtatóban a papír 80g-os, sokszor olvashattuk már a csomagolásán, de kevesen tudjuk, hogy miért pont annyi és hogy függ össze a súly a vastagsággal és akkor miért nem egyszerűbb mm-ben megadni mondjuk a vastagságot?
Nos, nagyon egyszerű a számítás. Ha 80g-os a papír, az azt jelenti, hogy abból a papírból egy 1×1 méteres ív pontosan 80g-ot nyom, ha mérlegre tesszük. Tehát tulajdonképpen 80g/m2 a pontos jelölés. Értelemszerűen minél nagyobb ez a szám, annál súlyosabb, vagyis annál vastagabb a papír.
Fényes, matt műnyomó, ofszet és kreatív? Mik ezek?
Attól függően, hogy az adott papír milyen eljárással készül, különböző felületeket kapunk.
Visszatérve a sima irodai nyomtató papírra, na ő az úgynevezett ofszet papír.
Ha már kap egy felületkezelést, ami lehet matt vagy fényes, és ettől egy simább érzetet kelt, valamint a nyomtatás is élénkebb lesz rajta, mivel a festéket nem szívja annyira magába, ezek a papírok a műnyomók.
Ha pedig az adott papír nem sima felületű, hanem anyagában különböző mintázatokat, „bordázatot” kap, sőt akár nem fehér hanem más alapszíne van, akkor a kreatív papírok családjába tartozik.
Mit, mire?
Nézzük meg, hogy milyen kiadványokhoz általában milyen típusú papírokat szoktunk javasolni.
- Ofszet papír nagyon jó például
- – könyvekhez,
- – használati útmutatókhoz,
- – levélpapírokhoz
- – jegyzettömbökhöz vagy
- – olyan kártyákhoz, melyekre utólag tollal írni szeretnénk.
- 115g-135g műnyomókat a legtöbbször
- – szórólapok
- – hajtott szórólapok
- – prospektusok belíveihez használunk
- 150g műnyomó papírt ajánlunk
- – plakátokhoz
- – 4 oldalas hajtott kiadványokhoz
- – oklevelekhez
- 200g-250g papírra készülhetnek
- – belépőjegyek
- – prospektus borítók
- 300g-os papírok felhasználási területe
- – névjegykártyák
- – képeslapok, meghívók
- – bérletek
- kreatív papírokat szoktak vevőink választani
- – névjegykártyához
- – meghívóhoz, képeslaphoz
- – oklevélhez
+ 1 extra, a titkos kincsünk:
- a gyűrhetetlen, téphetetlen, vízálló papír, ami nem is papír csak annak tűnik.
Leginkább olyan marketing anyagokhoz szoktuk javasolni, ami extra tartósságot igényel extrém körülmények között. Ilyenek például a nagy igénybevételnek kitett étlapok vagy a hosszabb időre tervezett kártyák.
Fenti lista természetesen csak iránymutató. Bátran lehet kísérletezni és szabadon, a marketing célnak megfelelően anyagot választani. Webáruházunk kínálatát úgy alakítottuk ki, hogy nagy hibát ne tudj véteni, mert minden termékünknél javaslatot teszünk az ahhoz leginkább passzoló anyagokra, melyekből ízlésed és a kiadvány célja alapján tudsz dönteni.
Ne feledd! A megfelelő papír kiválasztása mellett elengedhetetlen, hogy olyan nyomdát válassz, aki kifogástalan minőségben meg is nyomtatja azt a papírt! Így ötvözhető az ízléses grafikai munka, a kiváló papír és nyomtatási minőséggel, hogy a kiadványod életre keltse a terveid és ezzel elérje a célját.