Tanulni, fejlődni és élni a szabadsággal – a vállalkozás indítás kihívásai

Habár alkalmazottként dolgozni egyelőre elterjedtebbnek számít, mint vállalkozni, mégis sok alkalmazottban merül fel – talán éppen akkor, amikor a reggeli csúcsidőben a munkahelyére igyekszik –, hogy szívesen belevágna valamilyen saját projektbe, vállalkozásba. Talán van is már konkrét ötletük, de nem tudják, hogyan valósítsák meg. Az alábbiakban arról lesz szó, hogy mik a vállalkozás indítás kihívásai, és miért éri meg belevágni.

Ne hagyd, hogy a korlátok határozzák meg, hogyan élsz!

Mindenekelőtt a vállalkozásról szőtt álmok azért indulnak el viszonylag ritkán a megvalósítás útján,  mert nehéz hátrahagyni azt, amit megszoktunk. Sokan nehezen engedik el az alkalmazotti lét biztonságát – amiben teljesen igazuk van. Vállalkozni kockázatot jelent – hiszen az, hogy a saját lábadra állsz, azt is jelenti, hogy mostantól a te felelősséged, hogy elegendő ügyfeled és bevételed legyen.

Szerencsére a vállalkozás tanulható. Mialatt alkalmazottból vállalkozóvá válsz, kialakítasz proaktív szokásokat, megtanulsz az erősségeidre alapozni, fejleszted a helyzetfelismerő képességedet stb. Így életed részévé válnak olyan rutinok, amik pozitív hatással vannak az üzletmenetre, és némi idő elteltével vállalkozóként is úgy érezheted, biztos talajon mozogsz.

Mielőtt belefogsz: fejleszd a pénzügyi tudásodat!

A pénzügyi jártasság sajnos nemigen kerül be a tantervbe, mégis felnőtt életünk első napjától szükségünk lesz rá, akár alkalmazottként, akár vállalkozóként dolgozunk – ez utóbbi esetben pedig létfontosságú. Részét képezi az, hogyan árazod a termékeidet/szolgáltatásodat, hogyan fekteted be az erőforrásaidat, hogyan tartod egyensúlyban a cash-flow-t stb. Ahhoz, hogy elsajátítsd ezt a tudást, rendelkezésre állnak képzések, könyvek, csoportok – úgyhogy érdemes szétnézni, mi a kínálat.

Folyamatosan bővítsd a kapcsolati hálódat!

Egy kezdő vállalkozó általában nem jól összeszokott munkatársak között tölti a munkanapjait, ahogy azt egy alkalmazott teszi. Vállalkozóként nekünk kell kialakítanunk a saját közegünket, közösségünket. Embereket kell találnunk, akikkel együttműködhetünk, akár közös projekteket indíthatunk, illetve akikkel tudást cserélhetünk és megoszthatjuk a vállalkozói lét kihívásait. Ilyen emberekhez pedig tudatos kapcsolatépítés útján juthatunk el. A kapcsolatépítés nem azt jelenti, hogy megismerkedünk „a megfelelő emberekkel”, akik által nem megérdemelt előnyökhöz jutunk. A kapcsolatépítés lényege, hogy tudatosan keressük azok társaságát, akikkel jól tudunk együtt gondolkodni, akik inspirálnak minket, és akikkel közös érdeklődési területek mentén tudunk együttműködni.

A vállalkozás elindításától kezdve, de valójában már attól a pillanattól kezdve, hogy megfogalmazod, milyen ötletet szeretnél megvalósítani, járj el olyan rendezvényekre, eseményekre, ahol új ismeretségeket köthetsz. Itt a másik ember iránti nyitott, érdeklődő hozzáállással vegyél részt a beszélgetésekben (és még véletlenül se próbáld öt percen belül lepipálni a másik felet a saját eredményeiddel), és közben jól érthetően – de nem dicsekedve – kommunikáld beszélgetőpartnered felé, hogy mivel foglalkozol. Így akár későbbi üzletkötések lehetőségét is megalapozhatod.

Ahol új embereket ismerhetsz meg

A tudatos kapcsolatépítés tehát azt jelenti, hogy vállalkozóként tudatosan alakítod, milyen közegben vagy nap mint nap. Míg egy alkalmazottnak ez adott, és bizony kevés választási lehetősége van, addig vállalkozóként a lehetőségek a kapcsolatok terén is sokkal tágabbak. Nézzük, milyen rendezvényekre érdemes ellátogatnod:

  • – Szakmai és üzleti rendezvények: A szakmai kiállításoknak, esteknek, expóknak, konferenciáknak nemcsak az a célja, hogy értesülj az adott ágazat újdonságairól, hanem terepként szolgálnak ahhoz is, hogy új üzleti kapcsolatok szövődhessenek. Mivel Nyugat-Európában és Észak-Amerikában magától értetődő része az üzleti világnak a rendezvények látogatása, rengeteg eseményt meghirdetnek, és ha külföldön jársz, az utazásod közben részt vehetsz egy-egy ilyen programon. Jellemzően Facebookon is meghirdetik ezeket az eseményeket, így nem nehéz rájuk akadni.

  • – Meeutpok: A meetup olyan informális találkozó, amin olyan emberek vesznek részt, akiket összeköt valamilyen közös érdeklődés, hobbi, tevékenység. A véletlenen múlik, hogy egy adott meetupra épp kik mennek el, így nincs két egyforma találkozó, két egyforma csapat. Böngészd át a meetup.com-ot, hogy értesülj a következő, téged is érdeklő találkozóról.

  • – Közösségi irodák: A co-working irodák a szabadúszók, egyéni vállalkozók, helyfüggetlen szakemberek és néhány fős kis cégek, startupok lelőhelyei. Nemcsak a munkavégzéshez szükséges minden irodai eszköz áll itt rendelkezésre, de ahhoz is adott a lehetőség, hogy egy kávé mellett megismerkedj és elbeszélgess hozzád hasonló vállalkozókkal.
Számos coworking iroda közül válogathatsz már Magyarországon is

Szerelkezz fel névjegykártyákkal!

Mindig legyen nálad névjegykártya, mert nem biztos, hogy a friss ismerős másnap is minden fontos részletre emlékezni fog veled kapcsolatban. Ám ha adtál neki névjegyet, nagyon könnyen kapcsolatba tud veled lépni. Egy jó névjegyen mindig szerepelnek az alábbiak:

  • a név, telefonszám, e-mail-cím mellett a weboldalad címe és a hozzá kapcsolódó közösségi oldalak, csatornák (Facebook, Instagram, YoutTube);
  • egy rövid szlogen vagy néhány szó, ami egyértelművé teszi, hogy mivel foglalkozol;
  • a vállalkozás logója; esetleg olyan, kisebb fotó, ami szintén jelzi, mi a vállalkozás profilja.
  • Mindez nem kevés adat, de az újabb trendek szerint szokássá vált, hogy a névjegykártya mindkét oldalát kihasználják, így már elegendő hely fog rendelkezésedre állni.

Törekedj a sokoldalúságra!

A pénzügyi és a kapcsolatépítési gyorstalpaló mellett alighanem még egy kihívással fogsz találkozni rögtön az elején – ez is része annak, hogy alkalmazottból vállalkozóvá válsz. Míg az alkalmazottak jellemzően egy-két dologra szakosodnak, addig egy vállalkozónak mindenhez kell értenie egy keveset: tisztában kell lennie az alapvető jogszabályokkal, könyveléssel, értenie kell a marketinghez és a márkaépítéshez, jól kell tudnia használni a közösségi médiát, és amikor arról dönt, kikkel fog együttműködni különböző üzleti projekteken, akkor a HR-képességeit veti be. Ráadásul látnia kell a részletekből összeálló egész rendszert. Természetesen vállalkozóként érdemes körülvennünk magunkat szakértőkkel, de azokon a területeken, amikhez a vállalkozásunk kapcsolódik, nem szabad sötétben tapogatóznunk. A kudarc lehetőségét és a sérülékenységet éppen az növeli meg, ha valamilyen téren vakfoltjaink vannak.

A szabadság megfizethetetlen

Mindezek után aligha kérdés számodra, hogy vállalkozni egyet jelent azzal, hogy kilépsz a komfortzónádból és folyamatosan fejlődsz. Új készséget kell elsajátítani, és képesnek kell lenni a megújulásra.

Cserébe viszont élvezheted annak a szabadságát, hogy azzal foglalkozol, amit igazán szeretsz, és te alakíthatod ki a magad számára a kereteket. Ez pedig annyi energiát és lendületet ad, ami átsegít majd a hullámvölgyeken, és átlendít a hullámhegy felé.

A cikk szerzője Dallos Zoltán az Alkalmazottból Vállalkozó c. Könyv szerzője, a DLX MEDIA marketingügynökség vezetője

Van kész grafikád vagy szeretnéd online megszerkeszteni ehhez a termékhez:

Kész grafika feltöltése

  • - Nyomdakész file feltöltés
  • - pdf, jpg, tif, psd, cdr, ai formátumok

Online tervező

  • - Szerkeszd meg egyszerűen
  • - Válassz sablonokból

TERMÉK KOSÁRBA KERÜLT! Oops!

close

Select options

close