Szórólap tippek: Nem csak a szöveggel üzensz – a papír fajtái és a színek jelentősége

A szórólap készítés során talán napokig ötletelsz egy ütős szlogenen és egy rakás oldalt átböngészel egy különleges fotóért. Ám a tervezés során fontos olyan szempontokat is figyelembe venni, amik alapvetően meghatározzák, milyen érzés lesz kézbe venni az anyagot és kapcsolatba kerülni a rajta szereplő tartalommal. Ez a papír- és a színválasztás, amin egy szóróanyag sikere jelentős mértékben áll vagy bukik.

 

Papírvastagság – tudat alatt befolyásolja a vevőt

Az ember fogékony lény – azokból az ingerekből alkot benyomást a környezetéről, amik az érzékszervein keresztül érkeznek. Azt gondolnánk, hogy a látás és a hallás kiemelkedő csatornának számít, de a tapintás legalább ilyen fontos abból a szempontból, hogy egy tárgyat kellemesnek vagy kellemetlennek, szépnek vagy csúnyának érzékelünk. Éppen ezért azoknál a nyomdai termékeknél, mint amilyen a szórólap, prospektus, névjegykártya, meghívó, vagyis amelyek arra hivatottak, hogy az érdeklődők a kezükbe fogják őket, nem csak a látvány csábítja el a vevőt. Hanem a papír is.

Photo by Andrew Pons on Unsplash

 

A papír vastagsága és minősége önmagában is benyomásokat közvetít a kiadvány, nyomdai termék igényességéről. A szórólap meggyűrődött, amint az érdeklődő kézbe fogta, vagy szépen tartja a formáját? Szép a felülete vagy olyan, mintha egy amatőr otthoni nyomtatóval készült volna? A szóróanyag igényessége azt jelzi, hogy igényes az azt kibocsátó cég, egyúttal utal annak a terméknek a színvonalasságára is, amiről a szóróanyag szól. Ezek az összefüggések tudat alatt működnek és befolyásolják az érdeklődők attitűdjét.

 

Papírfajták – mikor melyiket?

 

A papír fajtáját a nyomdai termék típusához kell igazítani. A sima, irodai nyomtatópapír az ofszet papír, ez a „mezei” papír, amit egy átlagos nyomtatóban látni. 80 g-os papírnak is nevezik, mert egy négyzetmétere pontosan 80 g-ot nyom. Könyvek belíveihez, használati útmutatókhoz, jegyzettömbökhöz használják, vagyis olyan termékekhez, illetve a termékek olyan részeihez, ahol nem a megjelenés az elsődleges.

Ennél magasabb kategóriába tartoznak a műnyomók. Különlegességük, hogy felületkezelést kapnak, amitől a papír sima érzetet kelt, és élénkebben mutat rajta a nyomtatás, mert nem szívja annyira magába a festéket. Matt és fényes felületűek egyaránt lehetnek. Műnyomóból ismerünk könnyebb fajtát, amelynek négyzetmétere 115–135 g-ot nyom – ezeket ajánljuk a szórólapokhoz, hajtott szórólapokhoz és a prospektusok belíveihez. A vastagabb típusú műnyomó, amelynek négyzetmétere 150 g-ot nyom (ún. 150 g-os műnyomó), plakátok, négyoldalas hajtott kiadványok, oklevelek kedvelt papírfajtája.

A papírvastagság tehát igazodik a nyomdai termék típusához. A kifejezetten vastag, például 200–250 g-os papírokra nyomtatják a belépőjegyeket és a prospektusborítókat; a legvastagabb, 300 g-os papírokra pedig a névjegykártyákat, képeslapokat, meghívókat, bérleteket.

Léteznek továbbá kreatív papírok is, amelyek felülete nem sima, hanem anyagában mintázott, például bordázott, alapszínük pedig sok esetben nem fehér, hanem egyéb színű. A kreatív papírokat figyelemfelkeltő megjelenésük, magas esztétikai értékük miatt névjegykártyákhoz, meghívókhoz, képeslapokhoz, illetve egyes esetekben oklevelekhez használják.

 

Mindez természetesen csak iránymutató. Weboldalunkat úgy alakítottuk ki, hogy bátran kísérletezhess, de ne kelljen attól tartanod, hogy hibát vétesz. Webáruházunkban minden terméknél javaslatot teszünk az ahhoz illeszkedő papírra. Azt pedig, hogy a kiválasztott papírból kifogástalan minőségű termék szülessen, mi garantáljuk!

 

Számít a méret

Jó, ha tisztában vagy azzal, hogy a nyomdai termékeket mindig szabvány méretekben gyártják (mi is így teszünk). Ha termékedet ezekben a szabvány méretekben rendeled meg, akkor a lehető legkisebb lesz a leeső papír veszteség. A teljes papír árát meg kell fizetni, tehát ha a szabványtól eltérő méretet rendelsz, és esetleg a papír méretre vágása során több lesz a leeső papír mennyisége, attól az még beleszámít az árba. Természetesen sok esetben előfordul olyan körülmény vagy design szempont, ami indokolja az eltérést a szabványtól – mi törekszünk arra, hogy ezekben az esetekben is a lehető legjobban kihasználjuk a papírív méretét, csökkentve a papírveszteséget.

 

Photo by Lukas Blazek on Unsplash

Szórólap készítés során általában a nyomtatókból is ismert A4-es méretet, valamint az ennek pontosan a felét kitevő A5-ös méretet alkalmazzák, esetenként pedig az A4-es méret negyedének megfelelő A6-os méretet. Az ilyen méretű szóróanyag kényelmesen kézbe vehető, a rajta szereplő információk vizuálisan könnyen befogadhatók.

Az ezeknél nagyobb papírméretek (A0, A1, A2, A3) már a „nagypályás” termékek, vagyis a plakátok alapanyagai – ezek nagyobb távolságból érvényesülnek igazán.

Ha pontos adatokra vagy kíváncsi a szabvány méretekkel kapcsolatban, könnyedén eligazodhatsz az ezen a linken található táblázatból.

 

A színek üzenete

A színek mintegy aláhúzhatják, megerősíthetik azt az üzenetet, amit a szórólappal, prospektussal közölni szeretnél – vagy akár homlokegyenest ellentmondásba is keveredhetnek vele. A pszichológusok és marketingszakemberek sok éve kutatják a színek pszichológiáját. Röviden összefoglaljuk, hogy az egyes színek milyen tartalmakhoz passzolnak leginkább.

Kék: a leggyakrabban ezt használják logókon, mert stabilitást, megbízhatóságot, állandóságot sugároz. Gondoljunk csak a Facebook-kékre!

Zöld: olyan pozitív értékeket közvetít, mint a béke, az egészség, a környezet megóvása. Aligha meglepő, hogy a természethez kapcsolódó cégek, márkák lógójában, weboldalán és szóróanyagain szinte mindig található zöld szín.

Piros: a marketingszakemberek azt javasolják, hogy bánjunk óvatosan a piros szín használatával, mert kissé agresszív benyomást kelthet. Kis mennyiségben viszont erőt, dinamizmust sugároz.

Lila: a kreativitás és a bölcsesség színe. Finom, halványabb árnyalatai a szellemi, spirituális minőségeket tükrözik.

Sárga: összességében az optimizmus, frissesség színe. Megidézi a napfényt a papíron, így derűt, boldogságot és melegséget csempész a szóróanyagra vagy prospektusra.

Narancssárga: a sárga árnyalatokon belül a narancs a barátságosság, a nyitottság és modernség, az életteliség és lelkesedés színe. Fiataloknak szóló anyagokon bátran lehet alkalmazni.

Szürke és fekete: a disztingváltság és visszafogottság színei, ugyanakkor egyensúlyt és nyugalmat sugároznak. Gyakran használják őket hivatalos, üzleti tartalmakhoz.

 

Photo by Hamed Daram on Unsplash

 

Több szín alkalmazásával a mondanivalódat is árnyalhatod. Üzleti szórólapon kombinálhatod a szürke vagy fekete árnyalatait egyetlen színnel, így biztosan nem hat unalmasan, a szürke vagy a fekete pedig egyensúlyba hozza a választott színt. Családi programokat hirdető, életörömöt sugárzó szórólapnál bátran létrehozhatsz élénkebb színkavalkádot is.

A weboldalunkon található online szórólap tervező segítségével utat engedhetsz a kreativitásodnak, és a termék megrendelése során kiválaszthatód azt a papírt és méretet, ami a legjobban illeszkedik az elképzeléseidhez. Ha minket választasz, biztos lehetsz benne, hogy a kész termék olyan lesz, amilyet megálmodtál.

Van kész grafikád vagy szeretnéd online megszerkeszteni ehhez a termékhez:

Kész grafika feltöltése

  • - Nyomdakész file feltöltés
  • - pdf, jpg, tif, psd, cdr, ai formátumok

Online tervező

  • - Szerkeszd meg egyszerűen
  • - Válassz sablonokból

TERMÉK KOSÁRBA KERÜLT! Oops!

close

Select options

close